donderdag, augustus 17, 2006

Huren of Kopen?

Regelmatig vragen mensen mij wat nu het interessantst is huren of kopen? Er zijn regelmatig berekening in kranten en tijdschriften, meestal komt kopen als meest interessant naar voren op termijn. Dit is inderdaad zo als je niets anders doet met het kapitaal dat je uitspaart door te huren. Naar mijn mening moet je geval per geval bekijken, er is echter geen passend antwoord.
De meeste lezers van deze weblog zijn actieve vastgoed beleggers, in dat geval kan het wel interessant zijn te huren. Een overzicht met argumenten kopen of huren voor vastgoed beleggers:

Kopen van eigen woning is aangewezen in de volgende gevallen:
• U wil wel investeren in vastgoed maar zonder veel risico, en hebt geen tijd/zin om te investeren in vastgoed projecten.
• U beschikt over voldoende kapitaal. U koopt een eigenwoning, voor uw vastgoed investeringen kan u een hypotheek nemen op uw eigen woning.

Huren van eigen woning is aangewezen in de volgende gevallen:
• U beschikt over weinig kapitaal en wil snel vooruit door te investeren in vastgoed. U gebruikt uw hypotheek lening om te investeren in vastgoed. Uiteraard moet het rendement hoog zijn zodat u nog steeds een mooi rendement heeft na aftrek van huurgelden, en hypothecaire interesten.
• U beschikt over het kapitaal maar u kan het veel beter beleggen dan het huur rendement. Voorbeeld: zoals in bepaalde mondaine badplaatsen (vb Knokke) zijn de aankoop prijzen zodanig hoog dat het huurrendement zeer laag is: minder dan 3%. Hoogstwaarschijnlijk kan u beter beleggen dan dit rendement. Dit is natuurlijk als u op dergelijke plaatsen wil wonen.

Om te besluiten als u wil huren of kopen, moet u een antwoord formuleren op volgende zaken: Ga voor uzelf na hoe actief u wil beleggen in vastgoed, over het kapitaal dat u beschikt, hoeveel van dit kapitaal wilt u investeren in vastgoed beleggingen, wat is uw beleggingsrendement, en hoe is de verhuurmarkt op de locatie dat u wil wonen.

2 Comments:

Blogger Khanh Le said...

Een goed geschreven blog! Investeer je zelf ook veel in koopwoningen Frederik?

4:57 p.m.  
Blogger Unknown said...

Hallo,
Ik ben richard, 27 jaar. Ik zou graag in de vastgoedwereld actief willen worden. Ik ben werkzaam in de tapijtindustrie. Ik verdien iedere maand tussen de 2000 en 2300 euro per maand. Dit is netto. Ik ben op zoek naar proffesionals die mij willen informeren, adviseren over hoe ik het beste kan beginnen. Ik bezit over een kapitaaltje met 3 nullen. Graag hoor ik snel wat van de forumbezoekers hier. Alvast bedankt.

8:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home